Drodzy Inwentaryzatorzy,
Zapraszamy do zapoznania się ze sprawozdaniem z pierwszego w formie on-line szkolenia z zakresu ruchu muzealiów, zorganizowanego w dniach 26-28 października przez koleżanki z Podlasia we współpracy z PSIM, koordynowanej przez Bogusławę Klat, członka Zarządu.
Wydarzenie podsumowały jego inicjatorki i organizatorki: Katarzyna Śliwowska z Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku i Małgorzata Przybyszewska z Podlaskiego Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie:
Wydarzenie podsumowały jego inicjatorki i organizatorki: Katarzyna Śliwowska z Muzeum Pamięci Sybiru w Białymstoku i Małgorzata Przybyszewska z Podlaskiego Muzeum Kultury Ludowej w Wasilkowie:
Przykładem poprzedniego roku wyszłyśmy z inicjatywą organizacji, w porozumieniu z Zarządem Stowarzyszenia Polskich Inwentaryzatorów Muzealnych, kolejnego szkolenia w województwie podlaskim z zakresu podstawowych zadań inwentaryzatora (link do ubiegłorocznego wydarzenia). W zamierzeniu spotkanie miało mieć charakter wydarzenia stacjonarnego. Jednak zaistniała sytuacja związana z szerzącą się na świecie pandemią wirusa covid-19, zmusiła nas do zmiany koncepcji. Spotkanie zostało przeniesione w sferę wirtualną. Mimo naszych obaw, w 3-dniowym webinarze pt. Przemieszczanie zbiorów muzealnych. Przepisy – dobre praktyki - organizacja, obok przedstawicieli współorganizatorów i koordynatorów, wzięło udział ogółem 54 uczestników (20 osób z podlaskiego, 4 osoby z warmińsko-mazurskiego, 30 osób z pozostałych województw).
Pierwszy dzień spotkania miał nieco bardziej uroczysty wydźwięk. Współorganizatorzy wydarzenia: dyrektor Podlaskiego Muzeum Kultury Ludowej dr Artur Gaweł, dyrektor Muzeum Pamięci Sybiru prof. dr hab. Wojciech Śleszyński oraz Prezeska Polskiego Stowarzyszenia Inwentaryzatorów Muzealnych Katarzyna Reszka oficjalnie otworzyli szkolenie. Następnie zagadnienia z zakresu obowiązujących przepisów prawa odnoszących się do przemieszczania muzealiów, wypracowanych na ich podstawie procedur i wzorów dokumentów, prezentowanych m.in. na blogu Stowarzyszenia, przybliżyła Natalia Ładyka – Główna Inwentaryzatorka Zamku Królewskiego w Warszawie. Prelekcja opatrzona obszernym komentarzem, wyczerpała właściwie całość tematyki. Niemniej jednak po jej zakończeniu nieśmiało zaczęła rozwijać się dyskusja, odnosząca się do codziennej praktyki muzealniczej. Podnoszono m.in. kwestie fotografowania i filmowania wypożyczonych muzealiów i obiektów z inwentarza pomocniczego, czy wypożyczania obiektów do instytucji niebędących muzeami.
Kolejnego dnia Marcin Mondzelewski – kustosz w Zespole ds. Inwentaryzacji i Katalogowania Zbiorów Muzeum Warszawy, wystąpił z prelekcją dotyczącą kontroli stanu zabezpieczenia zbiorów. Zasadniczym trzonem wystąpienia był raport o warunkach ochrony zbiorów w miejscu ich przechowywania i eksponowania (z ang. Facility Report), dokument powszechnie stosowany przez muzea europejskie i wdrożony przez część muzeów polskich. Podczas wystąpienia prelegent szczegółowo omówił udostępniony na blogu Stowarzyszenia wzór raportu (link do Wzorów dokumentów). Temat okazał się dla niektórych uczestników nowy i trudny zarazem, wymagający weryfikacji wewnętrznych procedur wypożyczania obiektów. Krótka dyskusja jaka wywiązała się po prelekcji, dotyczyła spraw zabezpieczenia samego raportu, z uwagi na zawarte w nim poufne dane; potrzeby opatrzenia podobną procedurą obiektów innych niż muzealia, a objętych ewidencją muzealną oraz kwestii możliwych różnic występujących we wzorach raportów, w odniesieniu do wypożyczeń zagranicznych. Na koniec głos zabrała Natalia Ładyka – Główna Inwentaryzatorka Zamku Królewskiego w Warszawie, przypominając uczestnikom szkolenia o potrzebie kontroli stanu zabezpieczeń w pracowniach konserwatorskich, którym powierzamy muzealia.
Ostatni dzień szkolenia okazał się najbardziej intensywny, zarówno z uwagi na liczbę prelekcji, jak i pytań zadanych przez uczestników. Zapoczątkował go wykład Małgorzaty Bogdańskiej – kierowniczki Działu Zbiorów i Inwentarzy w Narodowej Galerii Sztuki Zachęta, omawiający kwestie pakowania i transportu obiektów poza siedzibę muzeum oraz organizacji odbiorów konserwatorskich. Prezentacja tematu obok wyciągu z przepisów prawa, obfitowała w przykłady zaczerpnięte z praktyki muzealnej. Prelegentka w swojej wypowiedzi szczególny akcent położyła na rzetelne prowadzenie dokumentacji powiązanej z muzealiami, pozwalającej znacząco obniżyć ryzyko uszkodzenia lub utraty obiektu. W tym względzie podkreśliła rolę instrukcji ekspozycyjnej, zaleceń konserwatorskich i raportu stanu zachowania, jako niezbędnych dokumentów przy obsłudze wypożyczeń.
Kwestią, którą zasygnalizowała prelegentka, a obszerniej kontynuowała Blanka Kuzdro-Chodor, brokerka i Dyrektorka Klienta Korporacyjnego firmy Marsh, partnera Stowarzyszenia, było ubezpieczenie obiektów na ekspozycjach i podczas transportu. Pani Blanka przybliżyła uczestnikom m.in. kwestie zakresu ochrony muzealiów i wyłączeń ubezpieczyciela z odpowiedzialności. Następująca po prelekcjach obu Pań dyskusja, zogniskowana została wokół następujących zagadnień: wyceny i aktualizacji wyceny obiektów do ubezpieczenia, ubezpieczenia obiektów niskocennych oraz bezpiecznego transportu muzealiów w czasie pandemii.
Szkolenie zamknął wykład Anety Jasionek – Głównej Specjalistki, Inwentaryzatorki w Muzeum Historii Żydów Polskich Polin. Prelekcja dotyczyła organizacji pracy i ogółu dobrych praktyk związanych z użyczaniem zbiorów, tym samym niejako stała się podsumowaniem wszystkich dni szkolenia. Zainteresowanie uczestników wzbudziło zwłaszcza zaprezentowane podczas wykładu narzędzie, pomocne w porządkowaniu czynności i obiegu dokumentacji dotyczącej wypożyczenia muzealiów. W trakcie dyskusji padły również pytania o wywóz obiektów poza obszar UE i procedur z tym związanych.
Organizacja spotkania w nowej rzeczywistości była wyzwaniem obarczonym niemałymi obawami. Nowa sytuacja przyniosła jednak nowe rozwiązania. Dziękujemy za uczestnictwo w szkoleniu i mamy nadzieję, że zdobyta wiedza przyda się Państwu w codziennej praktyce zawodowej. Pragniemy również podziękować Zarządowi PSIM, który po raz kolejny wsparł naszą inicjatywę. Dziękujemy zwłaszcza Bogusławie Klat, Zastępczyni Głównego Inwentaryzatora w Zamku Królewskim w Warszawie, która aktywnie włączyła się w przygotowania. Szczególne podziękowania kierujemy także w stronę prelegentów – dzięki Państwa doskonałej znajomości tematu oraz chęci dzielenia się wiedzą, mogłyśmy czas spotkania wypełnić treściami istotnymi z punku widzenia opieki nad zabytkami.
Organizacja spotkania w nowej rzeczywistości była wyzwaniem obarczonym niemałymi obawami. Nowa sytuacja przyniosła jednak nowe rozwiązania. Dziękujemy za uczestnictwo w szkoleniu i mamy nadzieję, że zdobyta wiedza przyda się Państwu w codziennej praktyce zawodowej. Pragniemy również podziękować Zarządowi PSIM, który po raz kolejny wsparł naszą inicjatywę. Dziękujemy zwłaszcza Bogusławie Klat, Zastępczyni Głównego Inwentaryzatora w Zamku Królewskim w Warszawie, która aktywnie włączyła się w przygotowania. Szczególne podziękowania kierujemy także w stronę prelegentów – dzięki Państwa doskonałej znajomości tematu oraz chęci dzielenia się wiedzą, mogłyśmy czas spotkania wypełnić treściami istotnymi z punku widzenia opieki nad zabytkami.
Katarzyna Śliwowska – Muzeum Pamięci Sybiru, Białystok
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz